marți, martie 08, 2005

Poveste alpina (1)

In micul sat de la poalele alpilor e bine-stiut ca generatiile trecute au divizat comunitatea dupa sex. Cancelaria parohiei pastreaza bine ordonate calendarele activitatilor de la infiintare pana in prezent: dovada segregarii enoriasilor e intacta.

Aceste lucruri sunt acum insa de domeniul trecutului. Cum se intampla, relatiile intre barbatii si femeile locului au evoluat pana acolo incat, in prezent, se pune problema nevoii celui de'al treilea sex (vezi teoria jocurilor, just kiddin').

Emanciparea femeilor acestei mici comunitati rurale nu s'a produs insa ca urmare a unui contact cu Internationala Socialista, nici de pe urma unei neasteptate intoarcei acasa a vreunei fiice studioase. A fost pesemne in natura firii ca prosperul satuc sa'si caute echilibrul (i.e. nash ! sic) lasand cuvioaselor posibilitatea de a sta amestacate cu barbatii.

A fost o simpla chestiune de timp ca exemplul satucului sa fie urmat de altele de pe partea cealalta a muntelui. In cativa ani, intreg cantonul adoptase noua regula si se intrevedea chiar posibilitatea extinderii acestei practici si la nivel politic: cativa liberali nu excludeau ca probabila prezenta unora dintre cele mai destoinice femei pe listele lor electorale.

Micul proces de desegregare, care altfel se desfasura in limitele civilizatiei seculare specifice unei largi arii culturale din zona savoiarda, ajunsese intre timp subiect de dezbatere academica. Feluriti indivizi, cu specializari variate (e.g. filosofia stiintelor sociale, econometrie, antropologie culturala, ba chiar si un obstetrician) vizitasera, intre multi altii, satul.

Satenii acceptasera discutiile fara sa puna mari probleme. In jurul unei sticle cu vin bun si desfatandu'se cu o friptura de vitel, oamenii locului povesteau cu haz istorii fel de fel. Cum se intampla, aceste mici depanari de amintiri, simple fapte lipsite de aparenta (sau cel putin asa credeau satenii) au dovedit a ascunde invataminte adanci.

Sub lupa omului de stiinta, activitatile casnice pre-desegregare au devenit underground movements, iar frumoasele seri petrecute de barbati in carciuma, dupa ostevitorul cosit de dupa zi, erau veritabile machoistic self-enforcements.

Sfarsitul primei parti, continuarea mai sus.

Niciun comentariu:

Vechituri

Vizitatori