vineri, august 12, 2005

Scrisorile lui Paler

Cand citesc superbele sale scrisori, imi place sa imi inchipui ca dl. Paler vrea sa fie pentru dl. Basescu ce era Cato cel Tanar pentru Cezar (sper, bineinteles, ca nici unul dintre ai nostri sa sfarseasca complet deziluzionati sau fatalmente inselati).

Cred, asadar, ca dl. Paler este un filozof stoic. Editorialele domniei sale militeaza pentru stilul frust, minimalist, in politica. Pentru, well, cumpatare, auto-critica, auto-ironie. Adica, exact despre ce NU se intampla in politica romaneasca.

Dl. Paler vorbeste simplu dar profund, intr'un stil editorial ne-ermetic, despre tragicul existentei noastre in Romania. Prin scrisorile sale, Dl. Paler ne explica ca ne'am fixat un standard de moralitate spre care aspiram de jure (Constitutia noastra si legile sunt expresia idealurilor noastre democratice). Tot dl. Paler, insa, ne arata ca, de facto, politicienii romani sunt incapabili sa se ridice la nivelul asteptarilor noastre.

Asa ca, cine ii face reprosuri dlui Paler are de obiectat, de fapt, impotriva unui mod de gandire si viata specific marilor filozofi stoici (Cato cel Tanar, de pilda). Dar cine face asta, sa fie avertizat: nu e iesire onorabila din situatia creata, pentru ca exact acest dezavuat mod de gandire e specific celor care au inspirat (si redactat), de pilda, Constitutia SUA.

PS 1 Pacat ca dl. Paler nu e unul dintre parlamentarii romani. Daca ar fi fost, ar fi avut la indemana (si) mijloacele institutionale (i.e. interpelarile) ca sa isi faca auzite (si, obligatoriu, raspunse) intrebarile.

miercuri, august 10, 2005

Presarii nostri

Nu cred ca faptul ca presa din Romania scrie despre amarasteni are neaparat cauze politice, in sensul ca ar fi un instrument in mana unuia sau altuia. Cred, insa, ca presa e un influent agent de opinie in prioritizarea de politici publice, ceea ce inseamna ca Romania e, well, o democratie.

Romania a devenit o tara a contrastelor puternice. Cum bine au scris cei din Zeit, avem cateva procente de foarte bogati, vreo 2-3 decile de middle class in devenire, iar restul sunt oameni a caror calitate a vietii nu e prea diferita de a taranilor germani la inceput de secol 20.

In conditiile astea e normal ca jurnalistii sa traiasca puternice emotii: ei sunt intre ciocan si nicovala, vad cum unele lucruri evolueaza rapid (e.g. economia marilor orase) in vreme ce in alte parti nimic nu se schimba (e.g. satele din chirpici). Numai un cinic nu ar scrie despre amarasteni, prietene -

Mi se pare absolut laudabil ca presa scrie despre amarati, macar in felul asta stie toata lumea cum stam. Faptul ca avem o presa care discuta deschis despre vietile amaratilor inseamna ca nu e totul pierdut in Romania. Descrierea sistematica a saraciei Romaniei nu poate fi decat benefica atata vreme cat asta poate duce la politici publice de combatere a saraciei. Dupa cum s'a vazut, faptul ca presa a vorbit intens despre inundatiile din Timis a condus la schimbari care au permis intervenirea eficienta la inundatiile din Moldova (sunt absolut convins de treaba asta).

Da'mi voie sa'ti reamintesc ca una dintre caracteristicile elitelor din lumea a treia e ca refuza sistematic sa discute despre problemele structurale grave care afecteaza cele opt decile sarace (e.g. vezi cazurile unor tari din America Latina, Africa subsahariana, Asia, unele foste republici sovietice). Ironic, cred ca situatia inversa (i.e. in care presa NU ar scrie despre saracie) ar fi cu adevarat cea care sa ne puna probleme.

Presa noastra reflecta Romania, period.

marți, august 09, 2005

Ce vrem de la Presedinte?

In loc sa interpretam un text, fie el si Constitutia, sa ne punem cateva intrebari simple:

1) Ce administreaza exact Presedintele Republicii?

2) De ce ne trebuie un Prim Ministru de Guvern si ce bani are el pe mana?

3) De ce ne trebuie Parlament?

Presedintele e ales direct. De la el asteptam ca drepturile noastre fundamentale sa fie respectate. Cu alte cuvinte, vrem ca Presedintele sa ne asigure ca Romania e un stat de drept. Bugetul Presedintiei e limitat la mentinerea unui aparat birocratic relativ modest cu functie de analiza/consultare, nu de executie!

Prim Ministrul e seful guvernului. El are de executat o strategie de guvernare (care nu poate fi net diferita de cea pe care si'a castigat alegerile). Ce e crucial de inteles e ca PM are la dispozitie BUGETUL Romaniei ca sa faca asta.

Parlamentul e, well, vox populi. N'o mai bat in cap ca e destul de clar.

Acum, sa ne punem intrebarea: unde pot aparea cele mai mari probleme? Nu cumva acolo unde sunt cei mai multi bani la mijloc? BA DA!!! Deci, cel pe care trebuie sa stam cu ochii ca pe butelie e Prim Ministrul (si, evident, guvernul sau). Ei au banii nostri pe mana, si al lor e jobul sa ne administreze tara.

Well, acu' se naste intrebarea: ce mecanisme institutionale de control avem in Romania? Cum putem noi, amarastenii, sa'i dam peste laba unuia sau altuia de prin guvern, cand il suspectam ca ia si baga'n sac?! Teoretic, avem Parlamentul (mai exista si alte institutii, in general non-guvernamentale). Experienta a aratat, insa, ca aici exista o problema aici: parlamentarul e, inevitabil, biased: ori e coleg de partid cu unul sau altul de prin guvern, ori e in alianta cu el, ori e, well, in opozitie. Parlamentarul nu e perfect integru pentru ca el se afla intr'un inevitabil conflict de interese politice (in treacat fie spus, problema asta e augmentata de votarea pe listele partidului mai degraba decat uninominala).

Devine destul de clar ca Presedintele e cel care are, in definitiv, jobul garantarii unei guvernari cinstite. El e okiul deschis permanent si mana care poate oricand sa insface de guler pe ala pe care'l suspecteaza de luat si bagat in sac. Simplific, nu? Da. Dar exact atat cat trebuie ca se ne dam seama ca jobul Presedintelui este ala de a ne pazi drepturile (citeste banii).

Mie mi se pare ca Basse exact asta incearca sa faca, si asta a fost sensul actiunii lui politice ca Presedinte. El nu vrea decat sa'si faca jobul, i.e. sa ne asigure o guvernare onesta...

luni, august 08, 2005

Basse (3)

Paul Grigoriu - Doamnelor si domnilor, bun gasit. Ne onoreaza astazi cu prezenta sa in Studioul 30 al SRR pentru aceasta editie speciala a "Sfertului academic" domnul Traian Basescu, presedintele Romaniei. Domnule presedinte, romanii v-au vazut printre sinistratii de la ultimele inundatii, venit cu vorbe bune si incurajari, v-au vazut si revazut la podul de la Maracineni impingand muncitorii de la spate sa termine treaba mai repede, v-au vazut in concediu, ba la restaurant, ba pe ringul de dans, v-au vazut plangand, dar si razand in hohote. Se presupune ca, data fiind imprevizibilitatea dvs de miscare, cei care va asigura paza personala ar fi indreptatiti sa ceara un spor de stres - va ganditi. Au starnit simpatie caricaturile care vi se fac prin gazete, sunt mai degraba favorabile ca mesaj. Cu toate acestea, domnule presedinte, in sondaje, popularitatea dvs a scazut. Credeti ca respondentii la aceste teste de opinie se gandesc ca mai exista un alt Traian Basescu de care ei au motive sa se indoiasca sau sa se teama chiar?

Traian Basescu: Nu, nu as sta in sondajele de opinie, pe care le iau intodeauna ca un element de trend si nu de acuratete maxima, si niciodata nu m-am raportat la sondajele de opinie in comportament. Pentru mine, cel mai important lucru este sa nu ma transforme functiile. V-as da un exemplu. Acum, ca presedinte, ar trebui sa stau intr-o vila, sa mananc ce gusta intai cei care controleaza alimentatia presedintelui, sa beau apa dintr-o sticla din care intai au baut altii sau s-a facut analiza s.a.m.d.

Eu nu pot, nu pot pentru ca sunt un om sociabil si imi iau sotia de brat si ma duc in restaurant, mananc o mancare pe care o comand acolo, beau dintr-o sticla de apa sau un sprit asa cum se gaseste, si asta e treaba. In acelasi timp sunt foarte greu de pus intr-un program. Chiar in Bucuresti, deja e celebru restaurantul in care ma duc, si sunt doua cu acelasi nume, asa ca e singurul lucru care se poate face din acest punct de vedere. Nu pot fi bagat in borcanul cu izolarea specifica unui presedinte, lucru care deranjeaza pe foarte multi. Eu insa raman ce sunt si nimic nu ma poate schimba.

Realizator: Se continui cu sondajele, potrivit INSOMAR 60% dintre romani nu doresc alegeri anticipate, dumneavoastra da. Daca tinem cont de acest semnal, precum si de nenorocirile care au lovit Romania in ultima vreme n-ar fi chiar momentul cel mai potrivit. Ce sa intelegem, dle presedinte, ca este o ambitie personala? Ce ar aduce folositor tarii o asemenea confruntare inainte de termne? Ce spun viitorii nostri parteneri din UE si ce va spun la ureche sfetnicii dumneavoastra?

Traian Basescu: Din acest punct de vedere este greu sa ma convinga sfetnicii. Daca va aduceti aminte inca din luna ianuarie am constatat necesitatea declansarii imediate a anticipatelor. Este un moment formidabil ca importanta, iar guvernarea in ambiguitate nu face decat sa treaca sansa pe langa noi. Sunt convins ca o guvernare a Aliantei ar fi avut cu totul alt trend decat o guvernare in coalitie, un alt trend si din punct de vedere a coerentei, si din punct de vedere a eficientei.

O guvernare intr-o coalitie larga este ceea ce ne da democratia si nu pot sa o contesti, singura modalitate de a incerca sa corectezi ce ti-a dat un vot exprimat de electorat ar fi utilizarea solutiilor constitutionale si rechemarea electoratului la vot. Faptul ca dupa sondaje 60% din electorat nu doreste anticipate ramane doar o cifra. care pentru mine nu are decat semnificatia faptului ca nu s-a explicat suficient si probabil in cursul emisiunii o sa va pot aduce probe care justifica alegeri anticipate. Iesirea din ambiguitate, o guvernare puternica cu o majoritate solida, sansa pe care guvernul Tariceanu nu o are acuma.

Realizator: Legat de aceste alegeri anticipate, dle presedinte, as dori sa va pun o intrebare care framanta pe foarte multi din cei care va inconjoara. Cat credit acordati parerii clasei politice, in general, si cat celei a societatii civile?

Traian Basescu: De parerea clasei politice nu poti sa nu tii cont, pentru ca ea se exprima prin vot in parlament si, in fapt, orice se face, prost, bine, cu intarzieri sau in avans, cu jumatati de masura sau cu sferturi de masuri, reprezinta pana la urma votul care se da in parlament. Deci, de clasa politica nu ai cum sa nu tii cont. In ceea ce priveste societatea civila eu consider ca cele mai curate semnale vin de acolo. Din pacate, nu de putine ori constati ca n-ai cum sa transpui in realitate semnalele venite din societatea civila, pur si simplu datorita structurii pe care o are parlamentul la un moment dat.

Realizator: In timpul campaniei electorale de anul trecut unul dintre caii dumneavoastra de bataie a fost lupta anticoruptie, pe care ati promis sa o includeti in Strategia nationala de securitate. Cum se prezinta situatia acuma? La ce capitol anume, castiguri s-au pierderi, trebuie sa punem cutremurile din PNA, din Parchetul General?

Traian Basescu: Sunt doar cutremure partiale, ele vor continua si reprezinta o insatisfactie dupa o prima etapa de guvernare, lipsa de eficienta in lupta impotriva coruptiei si manifestarea nemultumirii mele si a guvernului in raport cu ineficienta in lupta anticoruptie sunt schimbarile pe care le vedeti. Daca ar fi fost o activitate buna va asigur ca nimeni nu punea problema schimbarii unui numar atat de mare de procurori de la PNA, spre exemplu.

Realizator: Exista in jurul dumneavoastra numeroase personalitati de care sunteti legat. Evolutia a doua dintre acestea a provocat, a facut sa curga foarte multa cerneala. Este vorba de dna Mona Musca si de dl Theodor Stolojan. Cum analizati aceste evolutii?

Traian Basescu: Eu le asez, acolo unde le-am asezat si prin declaratie publica. Mona Musca, Theodor Stolojan au avut reactii publice care reflecta problemele din interiorul PNL. Au incercat foarte multi oameni, dar si analisti, categoric lipsiti de buna-credinta, sa-mi atribuie evolutiile din interiorul PNL. Este absolut incorect si este incorect cel putin pentru politicieni si in egala masura pentru analisti pentru simplul motiv ca eu am facut o declaratie publica in care am spus nu am nici un amestec in iesirile publice ale dlui Stolojan sau ale doamnei Mona Musca.

Din pacate se prefera imaginea pe care fiecare vrea sa o proiecteze. Degeaba a facut presedintele declaratii - nu am nici o legatura cu ce se intampla cu cei doi - ca sunt destui ce incearca sa spuna “din surse stim ca Traian Basescu a facut nu stiu ce, sau a influentat decizie Monei Musca, sau a lui Theodor Stolojan”.

Lasitatea este ca dupa ce presedintele spune "mai fratilor, nu stiu nimic despre ce s-a intamplat acolo sau nu sunt implicat” se continua cu “din surse”, dar lasitatea este ca nu spune nimeni cine este aceasta sursa. De fapt, dupa ce, daca as fi tacut puteau sa mearga in continuare pe ideea 'presedintele n-a vorbit; surse ne spun ca'. Dar presedintele s-a pronuntat public. Atunci spune cine este sursa asta de intoxicare a opiniei publice, a ziarisitor ca Traian Basescu s-ar fi amestecat in PNL.

Realizator: Una dintre cele mai recente afirmatii pe care le-ati facut referitoare la posibilitatea ca unii dintre ministrii actualului guvern sa fie sub influenta unor cercuri economice a starnit controverse si luari de pozitii. Dintre acestea din urma, cea a dlui prim-ministru, care nu impartaseste neaparat analiza dumneavoastra. Dle presedinte, pe axa Cotroceni-Palatul Victoria ceva a scartaie - nu trebuie sa fii fin analist ca sa-ti dai seama de acest lucru. Daca intr-adevar va place - si imi place si mie sa cred - sa spuneti lucrurilor pe nume, faceti-o acum!

Traian Basescu: Dle Grigoriu, eu nu fac nici un secret din a spune ca este evident in ultima perioada avem viziuni diferite si o sa vin chiar cu aceasta afirmatie legata de existenta unor gupuri de interese care risca sa se apropie, sa infleunteze membri ai guvernului.

A fost reactia primului ministru si, bineinteles, a unei intregi grupari de ziaristi, printre care unii extrem de apropiati unor grupuri economice, care spun ca este legitim traficul de influenta, altfel spus, ca este legitima promovarea unor grupuri de interese, ca numai presedintele Traian Basescu a primit informatii de la serviciile de informatii.

Surprinzatoare pentru mine a fost abordarea publica a premierului pentru ca el stia exact despre ce e vorba si n-avea nici o legatura cu serviciile de informatii, dar pentru ca a existat aceasta solicitare publica a premierului catre serviciile de informatii, a existat si un raspuns al serviciilor de informatii in urma caruia guvernul a dat un comunicat ca nu exista nici un fel de influente asupra membrilor cabinetului.

Cred ca este timpul sa iesim din minciuna. Primul ministru a primit 21 de documente de la SRI, iar eu am solicitat SRI-ului sa-mi puna si mie la dispozitie aceleasi documente. Sunt documente importante care nu pot fi facute public. Eventual voi merge pana la a cere declasificarea lor pentru a proba minciuna, daca va fi cazul. Ce-am constatat in aceste 21 de documente? Dintre ele 4 fusesera aduse si la cunostinta presedintelui, 17 au fost strict pentru uzul guvernului, toate deci cele 4 documente primite de mine ca presedinte au fost puse si la dispozitia primului ministru cu adresa de inaintare in care primul ministru era informat: dle prim-ministru, va inaintam urmatorul document care a fost transmis si presedintelui Romaniei.

Deci, din cele 21, 4 au fost primite si de mine si de primul-ministru, 17 insa au fost strict la dispozitia guvernului, documente pe care eu nu le-am primit si bine face SRI ca nu ma incarca cu lucruri care nu tin de securitatea, de siguranta nationala, dar erau lucruri care prin sferele de influenta pe care le puneau in miscare atentionau asupra unor influente care se exercita si erau menite sa-l previna pe premier ca deja au inceput influente sa previna actul final.

Deci, din aceste 21 de documente eu am primit 4, iar guvernul le-a primit pe toate 21. In ele se vorbeste de influente asupra secretarilor de stat, asupra ministerelor s.a.m.d. pe diverse teme. Din acest motiv ma surprinde capcana in care probabil a fost impins premierul de oameni din jurul lui sa ceara public SRI-ului sa-i dea documentele, SRI-ul i le-a pus la dispozitie si eu am cerut sa fiu si eu informat cu setul de documente care se transmite premierului. Am avut surpriza sa constat ca era foarte bine informat dl prim-ministru despre cercurile de afaceri din jurul unor ministere si al unor ministri - despre cercurile de influenta, nu de afaceri.

Dar nu asta a fost subiectul, dle Grigoriu, haideti s-o limpezim toata. Eu n-am facut referire la acest lucru in interventia mea, care a fost mult mai larga, la Comitetul interministerial pentru integrare in UE, unde erau foarte multi ministri si sefi de agentii. Interventia mea s-a referit la influenta deciziei politice din afara factorului politic si nu viza fapte de coruptie; aici s-a ajuns, la aceasta dezbatere, acum, pentru ca ea a fost stimulata de iesirea nefericita, dupa parerea mea, a premierului, care a vrut sa acopere niste realitati.

La ce am facut eu referire - si, as aduce aminte, acolo au fost peste 30 de oameni; dupa ce am spus "se exercita influenta din afara structurilor legitime de luare a deciziei politice", am dat si o explicatie - am spus: "va rog sa va amintiti ca am mai avut perioada 1997 - 2000 cand se luau decizii dintr-o structura a societatii civile care influentau decisiv unele masuri sau actiuni ale diversilor demnitari din guvern".

Deci aici a fost interventia mea si nu viza nicidecum partea de coruptie. Dar daca discutam despre coruptie, vreau sa mai fac o precizare care este acoperita de afirmatia mea; eu m-am referit la lucruri pe care le stim toti. Am vorbit in campanie, dar si cand eram in opozitie despre situatia din sanatate.

Dle Grigoriu, inainte de formarea noului sistem de asigurare a sanatatii cetatenilor, deci in 1998, Romania a alocat prin buget 800 de milioane de dolari, pentru sanatate- 800 de milioane. Astazi si in ultimii patru ani alocam circa 4 miliarde de dolari pe an pentru sanatate. Sistemul face ca acest salt de la 800 de milioane la 4 miliarde sa nu se simta, iar eu am cerut constant, tot timpul, sa se intervina sa se puna capat practicilor vechi, pentru a eficientiza utilizarea banilor.

Noi ce am facut? Am venit la putere, am vazut ca e placut chiar cand esti la putere sa fie un sistem, asa, cu datorii tot timpul, cu bani care nu stim unde se duc, cu medicamente mult mai scumpe, cu lucrurile neclare din punct de vedere al listelor de asistenta, cu un sistem nereglementat solid, ne-a placut si am zis - 'e bine si asa'. Am blamat PSD-ul 2000 -2004 pentru situatia din sanatate, iar acum ne facem ca o schimbam.

Retineti: discutam de un salt ca sa fiu mai plastic, de la un miliard la 4 miliarde, fara imbunatatirea calitatii asistentei medicale. Asta inseamna ca sistemul papa resursa asta si ea se indreaptra nelegitim catre zone unde n-ar trebui sa ajunga - ar trebui sa ajunga la cetatean in primul rand. Un al doilea lucru la care m-am referit, la ce se intampla in energie - liberalizarea energiei s-a facut partial, in proportie de 5%, liberalizarea pietei energiei, in timpul guvernarii PSD.

Aveam obligatia sa facem liberalizarea la energie in 2006; dintr-o data ne-a lovit graba si facem liberalizarea pana a 83% anul acesta si nu in 2006, cum aveam ca angajament, in conditiile in care - scuzati-ma ca o spun - este un sistem, ca sa nu-l etichetez mafiot', inechitabil de alocare a energiei. Sunt baietii destepti care iau de la hidro si vand la o anume clientela energia electrica, si baietii fara noroc in viata care consuma numai de pe termo si de multe ori peste pretul pietei.

Nu voi face nominalizari pentru ca nu am dreptul sa o fac ca presedinte. Stiu ca maine va sari acelasi cor care vrea sa ascunda tot si vor umple presa - 'Basescu sa ne dea nume!'. Domnule, institutiile statului si guvernul acum il sesizez cu probleme. Sa va mai spun un lucru: nici unul din subiectele pe care le abordez nu sunt subiecte pe care sa nu le fi discutat cu premierul - si situatia din sanatate, si Petromul - un alt subiect.

Am avut informatii dintr-un minister, deci nu de la servicii - o sa vedeti ca nici una din note nu vizeaza situatia de la Petrom - si am discutat cu cativa ministri - 'mai, cum va explicati privatizarea celor 8%, ordonanta asta care apare pe ordinea de zi, in conditiile in care nu prea era avizata de toate ministerele'. 'Pai, e o presiune!' 'Bun! Gasiti o forma echitabila de transfer a celor 8% catre salariatii de la Petrom si nu creati conditii ca acele 8% sa ajunga intr-o singura mana. Gasiti formula, cu diferenta pe bursa, cu orice”.

De trei ori a intrat acea ordonanta pe ordinea de zi, si de trei ori aceiasi ministrii au trebuit s-o blocheze. Va mai dau un exemplu: vama si iar vama. Nu s-a schimbat nimic semnificativ, domnule. Coruptia in vami este la acelasi nivel. Eu despre asta vorbesc, si nu arunc lucrurile in zona serviciilor de informatii.

Au sarit cativa ziaristi, sigur ziaristi care au si ei afaceri, sunt bine bagati in diverse segmente de afaceri. Chiar unul dintre cei care au sarit foarte agresivi este un ziarist care avea acces la mine, de multa vreme, dar care si-a permis in ziua in care Parchetul ancheta un oarecare personaj sa sune si sa ameninte. Deci, s-a ajuns pana acolo incat un ziarist isi permite sa sune la presedintele Romaniei, si asta e sistemul mafiot care reactioneaza, si sa ameninte in toate ziarele pe care le controlez, si o sa vezi ce o sa-ti fac, te termin... Asa gandeste un ziarist, iar eu nu spun prostii.

Va asigur ca si atunci cand am dat semnalul in interiorul grupului de ministri, in grupul interministerial, am facut-o stiind ce vorbesc, si acum stiu ce vorbesc, si fac un avertisment public legat de faptul ca eu nu sunt dependent de nimeni. Singura mea dependenta este directa si este legata de electorat. Iar daca actualul guvern a uitat ce a promis in campanie eu ii cer sa revina la program. Inca nu e prea tarziu, inca nu au reusit sa fie prinsi in mocirla coruptiei, si le cer sa faca ce au spus, sa-mi faca imediat curatenie si regula in sistemul de sanatate, sa faca imediat regula inainte de liberalizarea totala, care a intrat de la 1 august, in sistemul energetic, sa faca imediat regula in vami si in politia de frontiera- sunt realitatile noastre; sa privatizeze cele 8% din Petrom corect, si nu pe sub mana. Aicea a fost apelul meu.

Pacat! Premierul Calin Popescu Tariceanu stia lucrurile acestea, sau cea mai mare parte dintre ele, si decat sa strige public la SRI sa-i dea informari pe care le primise mai bine facea ce am promis in campania electorala. El se va bucura in continuare de tot suportul meu. Problema este ca va trebui sa aleaga, daca vrae sa-l aiba partener de guvernare pe presedintele Romaniei sau grupuri din afara guvernului si in afara partidului.

Realizator: Apropo de serviciile de informatii pe care le-ati evocat. Sunt mai multe chestiuni delicate, eu o sa le enunt...

Traian Basescu: Dl Grigoriu, eu as vrea sa fac o precizare. Din cele 21 de informari, doar 4 au ajuns la mine, in rest toate 21 au fost adresate guvernului. Deci nu stiu ce a cerut premierul de la SRI.

Realizator: Deci, in legatura cu serviciile de informatii. Patru chestiuni, domnule presedinte: Care este rolul exact al acestor servicii si ce raspundeti celore care va acuza ca l-ati folosit discretionar in confruntari politice? Asta este prima. Puteti sa-mi raspundeti acum, ca sa le epuizam corect.

Traian Basescu: Pai, celor care spun asa ceva i-as ruga sa spuna o singura informatie de la servicii cu care eu am santajat pe cineva, sau am spus. Va pot spune ca era un obicei la Palatul Cotroceni pe care l-am creat foarte rapid, nestiind pentru ca nu m-a interesta, si am cerut intotdeauna serviciilor de informatii sa nu-mi umple biroul cu sute de pagini. Pacaleala asta am luat-o in primele doua saptamani dupa care am spus:mie imi dati numai ce tine de securitatea nationala, in rest la institutiile care au nevoie de aceste informatii, nu ma incarcati pe mine cu sute de pagini de maculatura.

Nu am folosit niciodata si nu voi folosi serviciile de informatii in lupta politica. Dimpotriva, am pus capat unor tentative de a fi utilizate, servicii departamentale, cum ar fi cel de la Armata. A existat un nefericit care s-a gandit el ca ar fi bine sa ceara unui serviciu al Armatei informatii despre un anume politician. Bineanteles ca mi s-a raportat, pentru ca raspund de securitatea nationala si de utilizarea serviciilor de informatii, si am cerut sa-si vada de misiunea pe care o au.

Realizator: Al doilea aspect. Sefii SRI si SIE au fost mentinuti in functie, lucru pentru care iarasi sunteti acuzat, domnule presedinte.

Traian Basescu: Nu e pentru mine o prioritate sa schimb sefii serviciilor de informatii, atata timp cat nu am deocamdata ce pune in loc, atata timp cat refuz sa plec pe ideea ca va trebui sa perpetuam sefi de servicii pusi politic. Daca observati ce s-a intamplat la SRI, ca promovarea a fost de ofiteri tineri proveniti din sistem, acelasi lucru se va intampla si la SIE. Iar cand voi avea certitudinea ca prin parlament trec propunerile presedintelui, probabil ca voi avea si o astfel de optiune legata de sefii de servicii.

Deocamdata sunt cativa parteneri nesiguri in majoritatea actuala. S-ar putea sa fiu in situatia penibila in care sa propune o schimbare si parlamentul sa o refuze. Prefer sa ma feresc singur de penibil.

Realizator: De ce s-a dat o lupta nu tocmai surda presedentie-guvern-parlament in legatura cu comunitatea de informatii, cu patronarea ei?

Traian Basescu: Din profunda neintelegere. Comunitatea de informatii nu e o structura care sa se aseze deasupra serviciilor. Serviciile au legi de functionare, au obiective, fiecare in functie de tipul de serviciu si toate isi incadreaza activitatea in strategia de securitate nationala.

Exista insa informatii care se culeg atat de serviciile principale, cele doua servicii mari SRI si SIE, plus de serviciile departamentale, si care nu sunt puse nicaieri cap la cap. Or, un grup de analiza cu reprezentanti din toate serviciile, care sa puna informatiile, nu toate, ca nu s-o ocupa cineva la nivelul sintezei de lucruri marunte, ci de cele care tin de securitatea nationala si care trebuie puse la un loc si analizate.

Aceasta comunitate de informatii nu este o structura care ordona serviciilor; srrviciile lucreaza sub controlul CSAT si pe legile lor. Aici sunt tot naivitatile politice. Stiu cativa deputati care se agita, care se enerveaza chiar pe ideea ca ar putea sa creeze o suprastructura care sa coordoneze SRI, SIE.

Domnule Grigoriu, asemenea monstri nu pot fi creati intr-un stat democratic, dar discutam de capacitatea optimizarii analizei informatiilor si acest lucru se va crea. Va pot spune ca o sa-l creez la nivelul CSAT fara sa-mi mai bat capul cu un sef de comisie, SRI, care este preocupat, daca nu cumva, nu, un prim-adjunct al sefului SRI este din PD, ca si cum pe mine ma intereseaza servicii politizate si nu depolitizate.

Realizator: Domnule presedinte, ati declarat ca daca vor fi probleme in sanul Aliantei D.A., va veti implica in probleme. Chestiunea este cat de constitutionala poate aparea o asemenea implicare a sefului statului.

Traian Basescu: Aici, intram iarasi intr-o zona a demagogiei. Eu am avut doi predecesori, care s-au implicat atat cat au considerat ei, dar eu va propune sa venim in realitate.

Cel ales presedinte intr-un fel sau altul a fost fanionul formatiunii politice care ajunge la guvernare. A sustinut un program, iar dupa mintea unora, o data ajuns la Cotroceni, presedintele ar trebui sa spuna 'stiti, aia a fost doar o poveste, nu am nici o treaba cu ea, eu sunt neimplicat, eu stau si fumez, emit decrete de decorare, ma duc la intalniri cu sefi de state, umblu pe covorul rosu si cu o liota intreaga de sepepisti dupa mine sa-mi protejeze viata, dar de facut nu fac nimic'.

Nu este adevarat. Constitutia cere presedintelui sa nu fie membru al unui partid. Va asigur ca, daca va fi cazul, fara nici o ezitare voi convoca sefii celor doua partide care formeaza Alianta, fie el si prim-ministru unul din sefii celor doua partide, si le vori cere sa respecte programul de guvernare. In nici un program al nostru nu este scris sa continuam sa toleream ce este in sistemul de sanatate, sa continuam sa toleram ce se intampla in energie.

Il acuzam pe Dan Ioan Popescu de smecheriile cu Hidro, dar constatam ca ne plac. Nu modificam nimic, ba dimpotriva, inainte sa reglementam precis pretul energie din sistemul Hidro catre beneficiari, catre... mai deschidem piata in avans cu un an, o sa ne pupe toata lumea pe frunte ca ne-am depasit performantele la ceva, nu reusim sa le prindem din urma pe cel la coruptie, la lupta impotriva coruptiei, dar se pare ca ne depasim in probleme de energie, ne depasim tare. Sau la vama stam bine tare. Singura vama despre care am informatii de la oameni, iar o sa caute prin notele de la SRI si nu o sa gaseasca.

Am informatii de la oameni. In Constanta-Sud, la terminalul de containere se pare ca s-a introdus legea vamala, dar deocamdata este singurul loc despre care am informatii ca se face vama asa cum trebuie, numai in Constanta-Sud, nici macar in tot Portul Constanta, iar in restul vamilor sa nu mai vorbim, contrabanda este in floare.

Realizator: Spuneam adineauri ca la sfarsitul saptamanii trecute au aparut doua problme cu adresa directa la Traian Basescu. Prima poate sa aiba o tenta sentimentala pentru dvs. Domnul Petre Roman i-a propus domnului Ion Iliescu sa coaguleze un pol de stanga care eventual sa castige niste anticipate care dupa parerea domnului Roman ar avea loc in decembrie, iar a doua vine de la Partidul Conservator aceasta solutie imorala de guvernare, cum ati numit-o. Domnul Voiculescu a spus textual 'asteptam ca domnul Basescu sa ne invite sa iesim de la guvernare' - adaugand ca PD este un partid de neocomunisti. Ce ar fi de spus?

Traian Basescu: Acum, a-l trata cu seriozitate pe domnul Voiculescu ar fi marea greseala pe care as putea s-o fac. Pur si simplul iau nota, sunt atatea despre care iau nota ca se spun, dar nu simt nevoia si sa raspun, ar fi ca si cum...ati vazut cate un ziarist care mai pierde cate un contract la cate o televiziune ca nu mai face rating, are o singura explicatie: a sunat Basescu la televiziunea asta sa fiu dat afara.

Domnule, este incredibil la ce aberatii s-a putut ajunge, in a te victimiza sau altii care vad dictatura inflorind. Nu am emis nici un act neconstitutional, nici un decret, nici o atitudine, alta decat aceea de a fi in partidul in care eu sunt si partidul meu este electoratul din Romania.

Asta nu au inteles foarte multi, atunci cand au incercat sau cand incearca sa spuna presedintele trebuie sa taca precum melcul. Nu trebuie sa taca si cei care m-au ales trebuie sa se auda reprezentati, trebuie sa vada ca este cel in care au investit votul, si deocamdata vot direct sunt singurul din structura centrala care este beneficiar al unui astfel de vot, de aceea sunt si singurul care are obligatia sa semnaleze ce nu este in regula si aduceti-va aminte declaratia mea din februarie-martie, cand am spus 'daca guvernul nu-si va face treaba, nu voi ezita sa reactionez public'.

Am reactionat la inundatiile de la Timisoara, la inundatiile din Banat si unii parca nu mai aveau aer. Cum adica? Presedintele spune ceva guvernului? Pai, destabilizeaza tara. Nu, presedintele spune ce vede si eu vad ce vede si electoratul.

Acum, au spus este coruptie, parca am luat aerul unora, uite presedintele spune ca exista tentatia, exista posibilitatea ca unii ministri sa intre sub influenta unor structuri si faptul ca, repet, nu s-a miscat nimic in mod real in sanatate, in energie, in vami, in Petrom sunt tentative de a se introduce o ordonanta in neregula probeaza ca am dreptate, probeaza ca este diferenta in atitudinea guvernului si ceea ce noi spuneam in campanie, iar eu nu pot sa ma fac ca nu vad.

Domnule Grigoriu, va aduceti aminte, deci eu nu voi cadea in capcana in care a cazut domnul Iliescu. Domnul Iliescu, timp de 3 si jumatate, desi stia ca este putred PSD de coruptie, guvernul era un agent al unor interese si mai putin Guvernul Romaniei din punct de vedere comportamental a tacut malc.

De ce? Pentru ca il considera partidul dansului. Dansul n-a inteles, si imi pare rau sa o spun, cu toata aprecierea pe care o am pentru experienta domnului Iliescu, ca in momentul in care ai ajuns presedinte, dincolo de a avea o obligatie sa se respecte programul la care te-ai angajat, prima si cea mai importanta obligatie este sa reprezinti electoratul in raport cu institutiile statului, inclusiv cu guvernul. Degeaba a constatat in ultimele luni ca guvernul e arogant, ca guvernul e corupt, ca ministrul de externe e prostanac, era prea tarziu, erau prostanacii si coruptii dansului si ii asimilase printr-o tacere de patru ani impotriva intereselor celor 22 de milioane de romani. Eu nu voi face acest lucru pentru nimic in lume.

Realizator: Am inteles ca de declaratiile dlui Dan Voiculescu ati luat pur si simplu nota. Dar ce spuneti despre faptele de arme ale dlui Petre Roman? Aici cred ca este o tenta sentimentala.

Traian Basescu: Cred ca este o zbatere a dlui Roman sa gaseasca un culoar pe care sa se relanseze si nu vad nimic rau in incercarea dansului, cu atat mai mult cu cat PSD-ul care se revendica a fi social-democrat este departe de a fi in mod real un partid social-democrat, daca ar reusi poate ca ar fi bine.

Realizator: Dle presedinte, in campania electorala le-ati spus romanilor: "sa traiti bine". Acum multi dintre noi sunt inclinati sa inlocuiasca semnul exclamarii de la acest indemn promis cu semnul intrebarii. Care este partea dvs de raspundere pentru modificarea aceasta de perceptie, daca exista?

Traian Basescu: Este, categoric este si de aceea ma si manifest in relatiile cu guvernul. Nu accept sa treaca mandatul si sa spun: m-au infrant structurili sau structurile. Ma bat cu ele si incerc sa trezesc guvernul sa se bata cu aceste structuri. Este categoric... daca luam dupa statistica, au crescut veniturile in buzunarul fiecarui salariat, insa nu cream premizele pentru si mai bine, dle Grigoriu.

Nu cream premisele pentru ca exact acesti saci fara fund in care noi am acuzat PSD-ul ca duce banul public nu apucam sa ii reglementam, sa-i punem sub control si parca ne place asa, or, pe mine ma inspaimanta ideea ca parca ne place asa, adica schimbam conturile celor dinainte, le dam alte numere de cont: ma, baieti, aicea-s conturile, pastrati-va naravul. Or, asa ceva nu pot tolera si sunt convins ca si premierul Tariceanu va agrea acest mod de abordare, cu o singura conditie sa prefere in continuare sa faca echipa cu mine ca si in campanie si nu cu cercuri din afara guvernului.

O sa va spun si de ce, si nu va spun dvs prima data, ci i-am spus-o lui prima data, asa ca ma consider descarcat moral. A fost povestea alegerilor anticipate in care cine spune ca l-am fortat sa-si dea demisia va asigur ca minte. Pana la urma a fost o decizie luata de PNL in structura lui de conducere, s-au dus cu ea la consiliul Aliantei, sa nu confundam Alianta cu coalitia, a votat-o si PD-ul, au declansat procedurile interne in cele doua partide, PD-ul cel putin a votat cu 843 de voturi pentru anticipate, zero impotriva, zero abtineri.

La liberali, structura lor este de 73, au fost 72 de voturi pentru anticipate, un vot impotriva. Deci, intern aceasta decizie a fost luata. Conform protocolului Aliantei, deciziile politice se iau numai prin consens, deci s-a obtinut consensul pe anticipate in Alianta pentru ca cu aceste voturi interne cele doua partide s-au intalnit la nivelul conducerii Aliantei si in unanimitate au decis declansarea procedurilor pentru anticipate.

As vrea sa intelegeti ca nu am o obsesie cu anticipatele, ci doar bunul simt politic imi spune ca ar fi fost momentul sa le facem, desi pe fiecare zi care trecem departeaza aceasta realitate... aceasta nevoie politica. Se merge pe anticipate si se emite legislatie in pregatirea anticipatelor, ordonante de urgenta, hotarari de guvern, totul se pregateste, deci premierul mergea pe decizia pe care el a propus-o Aliantei si dintr-o data se schimba decizia fara sa se mai parcurga drumul democratic al deciziei politice in consultare cu cele doua partide, intr-o explicatie eventual, aveai o explicatie dupa ce ai spus: 'hai la anticipate', sa te duci in fata celor doua partide sa spui: 'ma fratilor, mai Colegiul Director al PD-ului, nu mai merge din urmatoarele motive, sunt inundatii, e nu stiu ce.

Decizia s-a luat din pacate in afara structurilor partidului si a fost data Aliantei ca o pastila si eu stiu, repet din nou, nu va exista nici o nota a SRI, dar lumea e mica si eu ma invart in aceasta lume, stiu despre intalnirea premergatoare anularii cu un important om de afaceri, cu un foarte important ziarist care are si el afaceri legate de omul de afaceri si cu un foarte important reprezentant al unui trust de tigari care a avut loc la doua zile dupa intalnirea dintre ziarist si omul de afaceri. Acolo s-au schimbat deciziile.

Or, schimbarea deciziei politice in alte structuri decat in structurile politice nu are nimic comun cu democratia si mai mult decat atat, desi respectivul ziarist vorbeste ca in toate tarile sunt grupuri de interese care influenteaza decizia politica, raspunsul meu la campania pe care o duce este unul singur: da, dar grupurile mafiote nu. Grupurile de interese, da.

Ele o fac transparent, sunt organizate in structuri ale societatii civile. Daca venea UGIR 1903 sau stiu eu ce alta structura a patronatelor si exprima un punct de vedere ca uite, dle, mie fabrica de carne nu-mi merge pentru ca sunt inundatii in Moldova sau mie... si hai sa amanam anticipatele, era o structura de interese, desi tratamenul care sa da structurilor de interese este tratamentul general. Se imbunatateste mediul de afaceri pentru toti, chiar daca doar o structura propune. Stiti, aici este diferenta intre structurile oculte - nu-i cazul sa spunem structuri mafiote - structurile oculte, care exercita ocult puterea politica si structurile legale, transparente ale societatii civile, fie ele patronate sau sindicate, care se exprima deschis. Structurile oculte oculteaza, de fapt, democratia, asta este problema.

Realizator: Dle presedinte, v-am vazut la televizor cand a sosit in Portul Constanta fregata "Regina Maria" si mi-am adus aminte de ceea ce spuneati cu luni in urma despre securizarea zonei Marii Negre. Exista un sentiment conform careia aceasta tema majora fireste a fost lasata de izbeliste si s-a privilegiat problematica aderarii la UE, majora si ea. Ma insel?

Traian Basescu: Nu. Deci lucram extrem de intens la definitivarea strategiei de securitate pe Marea Neagra. Va pot spune ca o facem impreuna cu reprezentanti si specialisti ai altor state. Probabil in aceasta toamna vom organiza un seminar extrem de important pe tema securitatii la Marea Neagra si lucrurile merg in desfasurare. Chiar simplul fapt - va dau un exemplu - simplu fapt ca trupe importante numeric a unui stat NATO se antreneaza in poligonul de la Babadag cu trupe romanesti este un semnal de interes pentru zona.

Realizator: Asta ma duce cu gandul la altceva, legat oricum, faimoasa axa Washington-Londra-Bucuresti, despre care ati vorbit la inceputul mandatului dumneavoastra. N-ati mai spus nimic, dle presedinte. Nu mai exista, nu functioneaza?

Traian Basescu: .. Daca m-ati trimis in vacanta, in anticipate ...

Realizator: ... Ati avut voie in vacanta. Ce este cu axa asta, functioneaza, simtiti ca aduce un profit tarii?

Traian Basescu: Cred ca ar fi mai bine sa continuam sa o lamurim in septembrie. Mi-ar fi greu sa aduc public argumente, care nu pot fi facute public, ca ea este un element important.

Realizator: De acord cu dumneavoastra. Tot mai multe tari, membre ale NATO, ca si Romania, isi anunta intentia de a-si retrage trupele din Irak, noi le mentinem. Intre timp atacurile teroriste se inmultesc, se diversifica la capitolul modalitati. Ce aveti de gand cu ostasii nostri, ca sa spun asa?

Traian Basescu: Parlamentul va decide. Noi deocamdata executam un mandat ONU in Afganistan, in Afganistan, ca de altfel si in Irak si vom ramane sub mandat ONU atata timp cat guvernul irakian va solicita mentinerea trupelor romanesti pe teritoriul irakian. Sigur, mandatul poate fi intrerupt prin vointa parlamentului, iar trupele romanesti pot sa vina acasa imediat ce parlamentul ia o astfel de hotarare.

Eu nu voi fi un partizan al acestei solutii, care ar arata ca din nou - mai avem in istorie lucruri pe care le platim extrem de scump - nu ducem un lucru pana la capat. Pana la urma, armata nu este o structura care sa fie tinuta in cazarmi. Armata este o structura de securitate nationala, in primul rand, si in acelasi timp o structura prin care Romania se manifesta ca membru al unor aliante, fie ca discutam de NATO sau de niste aliante si angajamente bilaterale.

V-as aminti ca trimiterea trupelor romanesti in Irak nu s-a facut in mandatul meu, s-a facut in baza unui angajament intr-o coalitie, iar eu ca presedinte consider ca Romania nu trebuie sa faca pasul inapoi de la niste angajamente pe care si le-a asumat. Daca parlamentul va decide altfel, este un lucru de care toti va trebui sa tinem cont, inclusiv presedinte si armata, dar eu nu voi fi promotorul ideii retragere din angajamente, fie ele si bilaterale.

Realizator: Si amenintarea terorista, dle presedinte?

Traian Basescu: Ea este o realitate pentru orice stat democratic si Romania este la fel de expusa ca toate tarile din zona. Suntem pregatiti - cu toate comentariile pe care le-am mai vazut pe aici, pe colo, ca Romania nu este pregatita sa faca fata atacurilor teroriste.

Va pot spune ca sunt luate masuri extrem de serioase, de control a intrarilor din zone specifice, a intrarilor de persoane, din zone din care ar putea sa provina teroristi si, in acelasi timp, zic eu, in baza rapoartelor pe care le am de la serviciile de informatii - si aici va afirm public ca lucrez foarte strans, din acest punct de vedere, cu serviciile de informatii - deci, in baza rapoartelor de la serviciile de informatii controlam realitatile interne.

Din acest punct de vedere consider ca statul roman are capacitate sa-si protejeze cetatenii pana la proba contrara. Cel putin rapoartele pe care eu le primesc zilnic cu privire la protejarea populatiei impotriva actelor teroriste ma fac sa fiu optimist retinut ca putem controla situatia... Fara a exclude riscul unei nenorociri, si n-o s-o exclud niciodata. Dar ce va pot asigura este ca structurile statului roman sunt mobilizate la maxim pentru a preveni un act terorist in Romania, in general, si in Bucuresti in special.

Realizator: Ati pomenit in mai multe randuri de Parlamentul Romaniei. Eu cred ca relatia pe care o aveti cu parlamentul este una foarte importanta pentru dumneavoastra.

Traian Basescu: Asa este.

Realizator: Cum credeti ca a lucrat parlamentul in aceasta prima sesiune din mandatul Basescu, din noul mandat?

Traian Basescu: Eu cred ca parlamentul si-a facut datoria. Tinand cont chiar de realitatii structurii parlamentului sunt destule legi care au fost trecute, parlamentul a fost foarte productiv, eficient. Calitatea legilor este insa un lucru pe care il va confirma viata, cat de bune, cat de articulate au fost legile. Eu cred ca s-a manifestat si o imbunatatire a calitatii legilor.

In acelasi timp, este clar ca Alianta, guvernul a avut suficiente esecuri in parlament, cand nereusind sa aibe majoritatea a avut acte normative care au picat la votul parlamentului.

Realizator: Ati avut vreodata sentimentul, primind pe masa dumneavoastra pentru semnare diverse legi, ca semnati, dar este oarecum impotriva a ceea ce ganditi, a aeea ce profesati ca politica?

Traian Basescu: Nu, nu. Le-as fi trimis inapoi, cum am si facut cu multe din legi. Probabil ca nu s-a obervat ca a fost.., in sase luni am trimis, cred, inapoi la parlament legi cate n-a trimis dl Iliescu si dl Constantinescu in toate mandatele la un loc. Le-am trimis la reanalizare cu propuneri de modificare a unor articole. Cel mai elocvent este sau cel mai usor este de inteles Codul rutier, pe care l-am trimis inapoi la parlament cu solicitarea de a se analiza cateva articole care erau, dupa parerea mea, eronate.

Realizator: Dle presedinte, prin faptul ca ati pomenit de mai multe ori in acest ceas de cand stam de vorba despre ziaristi, ultima mea intrebare priveste relatia dumneavoastra cu presa. Dupa o luna de miere la inceputul anului cerul n-a mai fost la fel de senin. Cat de sensibil sunteti la ceea ce scrie si comenteaza presa despre dumneavoastra? Si, a doua intrebare - fara metafore - daca noi ziaristii ne-am urca impreuna cu dumneavoastra intr-o barca ce ne-ati face: balast sau busole, dle presedinte?


Traian Basescu: Nici una, nici alta. V-as considera pasagerii mei, daca ne-am urca pe ceva ce pluteste, oricum as mai calificat decat dumneavoastra, asa ca v-as considera pasagerii mei si m-as considera responsabil pentru viata dumneavoastra.

Realizator: Invitatul "Sfertului acadmic" editia speciala de astazi, domnul Traian Basescu, presedintele Romaniei. Va multumesc. Va mai astept si va doresc vacanta placuta, pentru ca am inteles ca o continuati.


Traian Basescu: Sigur ca o continui, va multumesc mult, domnule Grigoriu si as incheia facand un apel. Eu sunt un politician de buna-credinta si vreau un parteneriat cu primul ministru, nu vreau ca primul ministru sa fie partenerul unor grupuri din afara, il vreau partenerul meu si partenerul unora care nu au castigat legitim puterea politica. Asta este tot.

Strategii de vara

Sun Tzu ne invata (pe toti, ca doar e free download pe internet): In war, practice dissimulation, and you will succeed. Ponder and deliberate before you make a move. He will conquer who has learnt the artifice of deviation. Such is the art of maneuvering.

Zilele astea toate ziarele scriu despre asa-zisul conflict Geoana - Nastase. Spun asa-zis pentru ca dialogul celor doi, mediat de agentiile de presa, este, dupa parerea mea, un tertip pus la punct de strategii PSD.

Terenul de lupta: PSD urmareste sa isi faca reputatia unui partid de stanga necorupt. Din studiile de piata rezulta ca votantii asociaza coruptia in PSD cu Nastase (lucru inevitabil, spun strategii, de vreme ce omul a fost seful de partid si de guvern). Pe de alta parte, Geoana are un [i]brand [/i]bun (o spune chiar el in interviul din 22, si o face pentru ca stie clar ca asa stau lucrurile). Strategii PSD vor ca Geoana sa transfere partidului macar o parte din capitalul sau. Dar, in afara de problema coruptiei, PSD mai are in coaste si sula lui Iliescu (dupa cum stim, batranul a calcat in strachini: cu o remarca a reusit sa il transforme pe liderul PSD intr'un "prostanac").

PSD ar avea, asadar, nevoie de o lovitura de imagine care sa il impinga in fata pe Geoana si estompa pe Nastase. Cu asta, s'ar face progrese in problema imaginii partidului, in vreme ce Geoana ar castiga credibilitate interna.

Planul: Nastase si Geoana sunt oameni foarte rationali. Au o mare experienta in politica si sunt excelenti propagandisti. Amandoi vor ca reputatia PSD sa se imbunatateasca rapid: Nastase e perfect constient ca reputatia lui negativa pune probleme PSD ului. Pe de alta parte, el intelege ca un Geoana cu o reputatie de lider puternic poate ajuta PSD, lucru de pe urma caruia Nastase nu poate avea decat de castigat.

Atacul: Liderul PSD Mircea Geoana l-a avertizat simbata pe presedintele executiv Adrian Nastase ca partidul are un singur lider si ca “expunerea mediatica excesiva dauneaza”. Nastase i-a raspuns prompt, amenintindu-l pe Geoana cu o sedinta de partid. Disputa nu s-a purtat barbateste, fata in fata, ci prin intermediul unor interviuri acordate agentiilor de presa.

Deznodamantul: Full coverage in toata media, a mers.

Well done, fellas!

Vechituri

Vizitatori